Muziek


Graag stel ik jullie voor aan drie zangeressen die ik stuk voor stuk enorm bewonder. Zij gaan ieder een spetterende tijd tegemoet. Grijp je kans om ze te aanschouwen:

Sharon Jones & the Dapkings
Give the people what they want
Daptone Records, V2 Benelux, 2014

 

 

 

 

 

 







WAGNER: Der Ring des Nibelungen, Symfonische fragmenten. Nina Stemme; Orkest Opéra National de Paris, Philiippe Jordan. Warner 9341422 7 (2 Cd’s).


VERDI: Messa da requiem. Kristin Lewis, Violeta Urmana, Piotr Beczala, Ildar Abdrazakov ; Koor en Orkest Opéra National de Paris, Philiippe Jordan. Warner 9341402 9.

Onder leiding van zijn chef-dirigent, de Zwitser Philippe Jordan, heeft de Opéra National van Parijs de belangrijkste opname sinds lange tijd volbracht.


MOZART: Aria’s. Marina Rebeka; Royal Liverpool Philharmonic Orchestra; Speranza Scappucci. Warner 6 154972 2.

Na haar geslaagde cd-debuut voor Warner met de Petite Messe Sollennelle van Rossini, komt de jonge Letse sopraan Marina Rebeka met een solo-ariarecital van een andere even veeleisende componist, Mozart.

PERGOLESI: Stabat Mater, Laudate pueri, Confitebor tibi Domine. Julia Lezhneva, Philippe Jaroussky. I Barocchisti, Diego Fasolis. Erato 3191472 7.

Het Stabat Mater van Pergolesi is een van de meest bekende composities uit de barok, en bovendien een van de meest vaak opgenomen.

BRITTEN: War Requiem.
Anna Netrebko, Ian Bostridge, Thomas Hampson. Koor en Orkest Accademia di Santa Cecilia, Rome; Antonio Pappano. Warner 6 15488 2 6.

Het War Requiem van Benjamin Britten is een van zijn meest geliefde composities

At the back of beyond
Ntjam Rosie
Gentle Daze Records



30 jaar worden heeft iets magisch. Drie jaar geleden maakte de band Sensual het album Trinta. Meerdere bandleden bereikten toen deze leeftijd. Ook Ntjam Rosie viert deze belangrijke mijlpaal, nota bene op haar verjaardag, met een nieuw album. Door de hulp van Voordekunst.nl in te schakelen heeft zij haar nieuwe plaat middels crowdfunding kunnen financieren. Een gouden vondst, want Ntjam heeft 112% weten te collecteren. Met crowdfunding kreeg zij de kans om, op een dankbare manier, echt contact met haar eigen publiek te maken.

Hans Vergeer ontdekte de zwarte muziek als twaalfjarige in 1956 door Elvis Presley, een blanke imitator van zwarte muziek. Al snel ontdekte hij het echte zwarte werk met mensen als Fats Domino, Little Richard en Chuck Berry. Nog wat jaren later volgde de jazz van Louis Armstrong en John Coltrane. De rest van zijn leven bleef hij verslingerd aan zwarte muziek, met vooral blues, maar ook jazz en gospel.


“DRAMA QUEENS”: Aria’s van Orlandini, Porta, Handel, Keiser, Hasse, Cesti, Monteverdi, Giacomelli, en Haydn. Joyce DiDonato, mezzosopraan; Il Complesso Barocco, Alan Curtis, dirigent. Virgin Classics 50999 6026542 5

Het nieuwste ariarecital van Joyce DiDonato is opmerkelijk in vele opzichten. Er is duidelijk veel energie gestoken in het samenstellen van een niet alledaags en grotendeels onbekend programma. Bovendien is er daaromheen een uitgebreide concerttournee gepland. Hierbij heeft Joyce DiDonato, gehuld in de speciaal voor de gelegenheid door Vivienne Westwood ontworpen felrode concert jurk die ook de omslag van het CD-doosje siert, langs tientallen Europese en Noord-Amerikaanse steden gereisd. Dit begon in de herfst van vorig jaar, met een vervolg afgelopen maart, maar Amsterdam moet wachten tot de derde concertreeks later dit jaar (aangekondigde datum: 11 november 2013 in het Amsterdamse Concertgebouw).

ROSSINI: Petite Messe Solennelle. Marina Rebeka, Sara Mingardo, Francesco Meli, Alex Esposito; Koor en Orkest Accademia Santa Cecilia di Roma; Antonio Pappano, dirigent.
EMI 50999 4 16742 2 (2 Cd’s)



Rossini’s Petite Messe Solennelle, het laatste substantiële werk uit zijn loopbaan, draagt een eigenaardige naam. Zelfs in de oorspronkelijke bezetting voor 12 zangers, twee piano’s en harmonium, is deze mis met zijn uitgebreide aria’s, fuga’s en instrumentale tussenspelen allesbehalve “klein” te noemen.

VIVALDI: L’Oracolo in Messenia. Vivica Genaux, Ann Hallenberg, Romina Basso, Julia Lezhneva, Franziska Gottwald, Magnus Staveland, Xavier Sabata; Europa Galante, Fabio Biondi, dirigent. Virgin Classics 50999 602547 6 (2 Cd’s)

De belangstelling voor de opera’s van Antonio Vivaldi is in de laatste jaren enorm toegenomen. Twintig jaar geleden waren ze zo goed als onbekend, maar tegenwoordig wordt de een na de andere opera op cd vastgelegd.

BIZET: Carmen.
Magdalena Kožená, Jonas Kaufmann, Genia Kühmeier, Kostas Smoriginas. Koor en Kinderkoor Deutsche Staatsoper Berlin; Berliner Philharmoniker; Simon Rattle. EMI 4 402852 7 (2 Cd’s)


Een hoofdstuk muzikale geschiedenis werd vorig jaar afgesloten met het stopzetten van de deelname van de Berliner Philharmoniker aan het Paasfestival van Salzburg. Na tientallen jaren gedenkwaardige producties heeft muziekdirecteur Sir Simon Rattle besloten uit te wijken naar het gunstigere werkklimaat van Baden-Baden, waar de nieuwe samenwerking van start ging met een overigens niet overweldigende productie van Die Zauberflöte.

BRITTEN: The Rape of Lucretia. Angelika Kirchschlager, Susan Gritton, Claire Booth, Hilary Summers, Ian Bostridge, Peter Coleman-Wright, Christopher Purves, Benjamin Russell; Aldeburgh Festival Ensemble, Oliver Knussen, dirigent. Virgin Classics 50999 6026722 1 (2 Cd’s)

The Rape of Lucretia (1946) is een opera van veel betekenis voor de ontwikkeling van Benjamin Britten als componist. Na het daverende succes van Peter Grimes het jaar daarvoor, heeft hij in plaats van zichzelf herhalen door een andere groot opgezette opera op de planken te brengen, zijn aandacht gewijd aan de creatie van een vrijwel nieuw genre, de kameropera.

Sabrina Starke, Lean on me, the songs of Bill Withers.8Ball, Tone Entertainment B.V. 2013

Hoe geweldig is het wanneer de chef- dirigent en artistiek leider van het Metropole Orkest, meervoudig Grammy-winnaar Vince Mendoza,  je uitnodigt om een eerbetoon aan één van je grote helden te brengen? Het feit dat Sabrina Starke dit niet van de daken schreeuwt, zegt al heel veel over haar bescheidenheid. Als klein meisje hoorde zij Aint No Sunshine en vond het mooi.

1. Beyoncé
Uitzonderlijke zangeres met groot danstalent en indrukwekkende vocale kracht. Beyoncé is als een renpaard dat ongeduldig trappelend de start afwacht - maar bij de race nooit te weinig adem heeft om haar felle lettergrepen uit te stoten. Werd bekend als boegbeeld van r&b-trio Destiny's Child, dat ze na zes succesjaren verliet voor een solocarrière.

Blue NoteTrip
Diverse Artiesten
Blue Note

CD 1: Late Nights

In de zestiger jaren was Blue Note een vooraanstaand platenlabel.  Enkele belangrijke LP’s werden toen uitgebracht, zoals Eric Dolphy’s   Out to Lunch en Andrew Hills Point of Departure.

Toujours Bizarre
Tango Extremo
Eigen beheer


Tanya  Schaap; viool, Ben van den Dungen; sopraansax ,Rob van Kreeveld ;piano  Adinda Meertins;contrabas, Matias Pedrana; Bandoneon


Tango Extremo werd  in 2003 opgericht door violiste Tanja Schaap, die na haar studie in Nederland, naar Argentinië vertrok, om zich daar te verdiepen in de muziek die onlosmakelijk met het Zuid-Amerikaanse land verbonden is.  Toujours bizarre is de zesde cd van het kwintet, dat inmiddels over de hele wereld is afgereisd en steevast voor verrassingen zorgt.

Best of the Blue Note Years
Denise Jannah
3 cd’s
EMI


In het blad Jazzism van september staat een bespreking van dit 3-CD album van de hand van Angelique van Os. Vier sterren worden toegekend en dat is meer dan terecht. Het is een  goede recensie waar ik het zeker mee eens kan zijn . Dat ga ik dus niet nog eens herhalen.

CLING
VANZANDEN
BUMA/STEMRA © 2012 VANZANDEN


Josje van Zanden (vocals, cajon, percussion, piano) Frank de Louw (guitar, backing vocals) Manfred Wijker (double bass, backing vocals) Olaf Hoeks (tenor saxophone) Leon van Mil (baritone saxophone) Marc Klaassen (piano, hammond organ) George Pancras (trumpet) Bob Dros (drums)


Na het beluisteren van de eerste cd van deze band bekruipt mij een licht gevoel van paniek. Dit soort muziek komt niet voor in mijn genreboekje. Dan maar de uitdaging aangaan. Het eerste dat direct opvalt, is de oprechte sound. Een unieke melange van jazzy, soulful en soft funky/rocky zelfgeschreven nummers. Ik besluit luistersessies in te plannen, vooral ’s nachts in het donker.

TCHAIKOVSKY: Vioolconcert, Op. 35; NIELSEN: Vioolconcert, Op. 33. Vilde Frang, viool; Danish Radio Symphony Orchestra; Elvind Gullberg Jensen, conductor. EMI  50999  6 02570 2 4

In principe is deze nieuwe CD van Vilde Frang samengesteld volgens de formule van haar vorige recital van vioolconcerten: een Russisch en een Scandinavisch concert. Er is echter een wezenlijk verschil; in plaats van een zeer bekende Scandinavische (Sibelius) en een minder vaak gespeelde Russische (Prokofiev), wordt de evergreen vioolconcert van Tchaikovsky vergezeld door het betrekkelijk zeldzame concert van de Deen Carl Nielsen.
Syndicate content